• Forsiden
  • Om oss
    • Salutis HMS
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Lovpålagt BHT?
    • Personvernerklæring
  • Tjenester
    • Bestillingsskjema
    • Ergonomi
      • Arbeidsplassvurdering
      • Gravid arbeidstaker
      • Individoppfølging
      • Bistand til ombygging, nybygg, innkjøp
      • Etablering av rutiner
    • Helse
      • Arbeidshelseundersøkelse
        • Skift- og nattarbeid
      • Helsesertifiseringer
      • AKAN (Avhengighet og rus)
      • Støttesamtale
      • Yrkesvaksinasjon/blodprøve
    • Krise og beredskap
      • Krisetelefon
      • Krisehåndtering
      • Beredskapsarbeid
      • Vold og trusler
    • Psykososialt arbeidsmiljø
      • Arbeidsmiljøundersøkelser og kartlegging
        • AMUS® – Arbeidsmiljøundersøkelse
      • Arbeidsmiljøutvikling og helsefremmende arbeid
      • Endringsprosesser og omstilling
      • Konflikthåndtering
      • Lederutvikling og lederstøtte
      • Stressmestring
      • Vanskelige personalsaker
    • Sykefraværsarbeid
    • Systematisk HMS-arbeid
    • Yrkeshygiene
      • Fysisk arbeidsmiljø
      • Biologisk arbeidsmiljø
      • Kjemisk arbeidsmiljø
      • Risikovurdering
      • Sikkerhetsdatablad og stoffkartotek
      • Verneutstyr og vernetiltak
    • Deltakelse på møter
    • Annet
      • Handlingsplan og Årsrapport for samarbeid med BHT
  • Kurs
    • Kursoversikt og påmeldingsskjema
    • Alle kurs vi tilbyr
  • Aktuelt
    • Aktuelt
    • – Ergonomi
    • – Helse og livsstil
    • – Krise og beredskap
    • – Organisasjonsutvikling
    • – Systematisk HMS-arbeid
    • – Yrkeshygiene
  • Kundefordeler
    • Vestland
    • Innlandet
    • Oslo og Viken
    • Trøndelag
  • Kontakt
    • Hamar (hovedkontor)
    • Bergen
    • Elverum
    • Gjøvik
    • Indre Fosen
    • Kongsvinger
    • Lørenskog
    • Mongstad
    • Oslo
    • Trondheim
    • Ørland
    • Åfjord
    • Ågotnes
  • Akademi
  • Psykologi
  • Solutions
  • Videosamtale

Salutis HMS

Kvalitet // Kompetanse // Samarbeid

Du er her: Hjem / Støttesamtale

Støttesamtale

Livet setter seg gjerne i kroppen, noen ganger tydeligere og mer utfordrende enn andre. – Når hverdagen krever for mye, og påvirker tanker, følelser og kropp, når vanskelige livshendelser medfører plager, sykdom og sykefravær, – og når du ikke lenger mestrer alt alene…. Noen ganger trengs bare en timeout for å hente seg inn. Noen ganger trengs at en kollega bryr seg, eller at en leder gir litt ekstra slingringsmonn. Men noen ganger trengs noe mer.


En medarbeider med bekymringer og plager er gjerne en medarbeider som heller ikke mestrer, og en medarbeider som kan trenge ekstra støtte og oppmerksomhet fra leder og kolleger. Støttesamtaler er et tilbud om individuelle samtaler for ansatte og ledere i våre kundebedrifter. I samtalene gis veiledning for å mestre hverdagen, livet på jobben og livet hjemme. Veiledningen kan gi hjelp til å oppdage handlingsalternativer, til å velge, prioritere eller sette grenser, men kan også innebære støtte til å leve med det som ikke kan endres.

Hva er en støttesamtale?

Støttesamtaler handler om arbeidshelse og er til god hjelp for å forebygge eller forkorte sykefravær som kan ha bakgrunn i psykiske plager, overbelastning, omstillinger, stress og livskriser. Samtalene kan gi forståelse og verktøy for å håndtere slike utfordringer.

Tilbudet omfatter en eller flere samtaletimer for veiledning, vanligvis 1 til 10, i avtale med den enkelte arbeidsgiver. Vi benytter kunnskapsbaserte metoder og verktøy i samtalene, ut fra en vurdering av mestringsutfordringer og behov:

  • Oppmerksomt nærvær (mindfulness)
  • Aktivitetsreguleringsprinsipper (ergoterapi ved utmattelsesproblematikk mm.)
  • Gestaltveiledning
  • Coachingmetoder
  • Kognitiv tilnærming og kognitive verktøy
  • Løsningsfokusert tilnærming (LØFT)
  • Endringsfokusert veiledning og motiverende intervju (MI) ved endringsarbeid

Bedriftshelsetjenesten kan gi et tilpasset samtaletilbud, fordi vi har god kjennskap både til arbeidslivsutfordringer og deg som kunde, og fordi vi gjennom tett samarbeid med arbeidsplass kan gi hjelp til å ivareta den enkelte medarbeiders behov. Vi har god kompetanse på psykisk helse, samarbeider med bedriftslege, fastlege og andre behandlere, og henviser ved behov medarbeidere videre i hjelpeapparatet.
Støttesamtaler tilbys for å bistå i en krevende arbeids- og livssituasjon og skal være et kortvarig hjelpetilbud.

Formål

Formålet er å gi hjelp til varig mestring av stress eller håndtere psykiske påkjenninger og utfordringer som kan gi langvarige plager og sykefravær.

For mer informasjon

Kontakt gjerne Liv Unni direkte hvis du vil vite mer om tilbudet. Telefon: 958 63 873. E-post: liv.gandrudbakken@salutis.no

 

Ønsker tilbud

Nylig skrevet

Meldeplikt ved koronasmitte påført i arbeidet

«Covid 19 med alvorlige komplikasjoner» er tatt inn i Yrkessykdomsforskriften … Les mer

Vårt hovedkontor:

E-post: post@salutis.no Organisasjonsnummer: 917 576 645


Postadresse:
Øvermarka 4
2320 Furnes
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Våre kontorer

Hamar (Hovedkontor)
Gjøvik
Elverum
Kongsvinger
Bergen
Mongstad
Ågotnes
Lørenskog
Oslo
Trondheim
Indre Fosen
Ørland
Åfjord

SALUTIS HMS © 2021 · Designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no
Les om cookies og vår personvernserklæring her.