Arbeidsgiver har ifølge aml §3-1 plikt til å sørge for at det drives systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i sin virksomhet. En del av dette arbeidet omfatter å kartlegge og vurdere farer, problemer og risikoforhold.
Salutis HMS kan bistå i dette arbeidet gjennom rådgivning for eller gjennomføring av:
- Arbeidsmiljøkartlegging
Undersøkelse av psykososiale og organisatoriske faktorer generelt - Psykososial risikovurdering
Kartlegging av psykososiale forhold i virksomheten for vurdering av risiko og farer - Problembasert/målrettet kartlegging, evt. kombinert med ressursfokusert kartlegging
Undersøkelse av spesifikke psykososiale faktorer, med bakgrunn i høyt sykefravær, misnøye ol., sammen evt. med kartlegging av helsefremmende faktorer - Faktaundersøkelse (se også omtale under menypunkt Konflikthåndtering)
Undersøkelse av faktiske forhold i saker vedrørende varsel om kritikkverdige forhold
Kartlegginger kan gjøres ved hjelp av ulike metoder, enkeltvis eller i kombinasjon:
- Spørreskjema, standardiserte eller tilpassede,
- Intervju
- Gruppesamtaler/fokusgruppeintervju
- Arbeidsseminarer, med kartlegging kombinert med veiledning rundt håndtering/mestring
Valg av metode og verktøy avhenger av formålet med undersøkelsen, som kan være:
- Undersøkelse av omfang og/eller opplevelse, eksempelvis gjennom trivsels- og jobbtilfredshetsmålinger og medarbeiderundersøkelser, og som ledd i organisasjonsutvikling
- Analyse og forståelse av spesifikke problemstillinger som sykefravær, trivsel, stress osv., for å kunne sette inn målrettede tiltak.