• Forsiden
  • Om oss
    • Salutis HMS
    • Ansatte
    • Samarbeidspartnere
    • Lovpålagt BHT?
    • Personvernerklæring
  • Tjenester
    • Bestillingsskjema
    • Ergonomi
      • Arbeidsplassvurdering
      • Gravid arbeidstaker
      • Individoppfølging
      • Bistand til ombygging, nybygg, innkjøp
      • Etablering av rutiner
    • Helse
      • Arbeidshelseundersøkelse
        • Skift- og nattarbeid
      • Helsesertifiseringer
      • AKAN (Avhengighet og rus)
      • Støttesamtale
      • Yrkesvaksinasjon/blodprøve
    • Krise og beredskap
      • Krisetelefon
      • Krisehåndtering
      • Beredskapsarbeid
      • Vold og trusler
    • Psykososialt arbeidsmiljø
      • Arbeidsmiljøundersøkelser og kartlegging
        • AMUS® – Arbeidsmiljøundersøkelse
      • Arbeidsmiljøutvikling og helsefremmende arbeid
      • Endringsprosesser og omstilling
      • Konflikthåndtering
      • Lederutvikling og lederstøtte
      • Stressmestring
      • Vanskelige personalsaker
    • Sykefraværsarbeid
    • Systematisk HMS-arbeid
    • Yrkeshygiene
      • Fysisk arbeidsmiljø
      • Biologisk arbeidsmiljø
      • Kjemisk arbeidsmiljø
      • Risikovurdering
      • Sikkerhetsdatablad og stoffkartotek
      • Verneutstyr og vernetiltak
    • Deltakelse på møter
    • Annet
      • Handlingsplan og Årsrapport for samarbeid med BHT
  • Kurs
    • Kursoversikt og påmeldingsskjema
    • Alle kurs vi tilbyr
  • Aktuelt
    • Aktuelt
    • – Ergonomi
    • – Helse og livsstil
    • – Krise og beredskap
    • – Organisasjonsutvikling
    • – Systematisk HMS-arbeid
    • – Yrkeshygiene
  • Kundefordeler
    • Vestland
    • Innlandet
    • Oslo og Viken
    • Trøndelag
  • Kontakt
    • Hamar (hovedkontor)
    • Bergen
    • Elverum
    • Gjøvik
    • Indre Fosen
    • Kongsvinger
    • Lørenskog
    • Mongstad
    • Oslo
    • Trondheim
    • Ørland
    • Åfjord
    • Ågotnes
  • Akademi
  • Psykologi
  • Solutions
  • Videosamtale

Salutis HMS

Kvalitet // Kompetanse // Samarbeid

Du er her: Hjem / Nyheter / KORONAVIRUS – KRITISK FOR DIN VIRKSOMHET?

KORONAVIRUS – KRITISK FOR DIN VIRKSOMHET?

16. mars 2020 av

Situasjonen vi nå befinner oss i er ny, uoversiktlig og krevende. Salutis ønsker å bidra til at din virksomhet kommer ut av situasjonen på best mulig måte.

Koronaviruset og sykdommen Covid-19 ble karakterisert som en pandemi av Verdens helseorganisasjon (WHO) 11. mars.

SIKRE VIRKSOMHETENS OVERLEVELSE

Som leder dreier det nå seg om å ivareta egne ansatte samtidig som å sikre egen virksomhets overlevelse, framtid og verdier. Dette er krevende og situasjonen endres stadig. Etterspørsel svikter, ansatte settes i karantene, usikkerhet om innbetalinger og hva framtiden bringer. Riktige beslutninger, tiltak, fleksibilitet og tid er avgjørende for å komme gjennom krisen.

Vårt søsterselskap Salutis Solutions AS og vår samarbeidspartner Altero Utvikling AS har spisskompetanse innenfor kriseledelse og bistår nå flere bedrifter. Vi overvåker myndighetenes tiltak og muligheter disse gir. Vi har en metodikk til støtte for den enkelte virksomhet og har tilpasset denne til dagens situasjonen. Bistanden skjer via Teams eller Skype og e-post.

Denne skal bidra til:

  • God kriseledelse
  • Øke bedriftens overlevelsesmuligheter og å komme best mulig ut av en krevende situasjon
  • Lederstøtte for riktige beslutninger og tiltak.
  • Kvalitetssikring av at virksomhetens risikoer ivaretar tiltak.

Metoden som brukes er en status- og behovsanalyse som gjennomgås i et møte (Teams eller Skype) med bedriftens ledelse. Her får bedriften både praktiske råd og henvisninger til nyttig informasjon. Normalt tar dette møtet fra 2-4 timer. Rett etter møtet får kunden en kortfattet rapport med grov status oppsummert, anbefalinger om tiltak og referanser til aktuelle kilder for videre støtte. I den grad vi har kapasitet kan vi også støtte bedriften etter analysen.

Veivalg

Rådgivere

  • Knut Hellwege. Bred ledererfaring innenfor offentlig sektor og kriseledelse. Han har bistått flere bedrifter innenfor kriseledelse og sikring/gjennomføring av tiltak.
    Telefon 934 01 665.  E-post knut.hellwege@salutis.no
  • Ola Limoseth. Bred styreledererfaring, forsket på omstilling og jobbet med sikkerhet og kriseledelse i Forsvaret. Han har undervist på høgskolenivå innenfor risiko, sikkerhet og kriseledelse. Telefon 913 68 635. E-post limoseth@altero.no.

Ta kontakt ved behov på post@salutis.no eller 62 57 57 00.

TILTAKSPAKKE, PERMITTERING, FERIE OG ANDRE ARBEIDSRETTSLIGE SPØRSMÅL

Hva gjelder i forbindelse med tiltakspakke/kompensasjonsordninger, permittering, planlagt ferie eller andre arbeidsrettslige spørsmål for din virksomhet?

Krise og beredskap

Kontakt Trond Grønvold på e-post trond.gronvold@salutis.no

UTLEIE AV HELSEPERSONELL

Som helsetjeneste med både sykepleiere og leger ansatt, ser vi på muligheten for å leie ut helsepersonell.

Helse

Hvis dette er interessant, kontakt Trond Grønvold på trond.gronvold@salutis.no

RISIKOVURDERING

Arbeidstilsynet krever at det foretas en risikovurdering av situasjonen vi nå befinner oss i. «Som arbeidsgiver må du tenke gjennom risikoen og planlegge tiltak hvis de ansatte kan komme i kontakt med smittede på arbeidsplassen eller selv utgjøre smittefare».

Jobbe sammen i team

Kontakt Nina Mellem Tronbøl på e-post nina.tronbol@salutis.no

DEBRIEFING OG PSYKOLOGBISTAND

For debriefing og oppfølging av rammede og berørte tilbyr våre psykologer rask bistand. Det tilbys også 30 minutters avklaringssamtale for ansatte med psykolog for å avdekke videre behov og få konkrete råd knyttet til håndtering av Korona.

Kontakt Per Nyhus på e-post per.nyhus@salutis-psykologi.no

ERGONOMI

Dagens situasjon har medført at mange ansatte må arbeide hjemmefra. Dette kan medføre økt risiko for muskel- og skjelettplager på grunn av manglende fysisk tilrettelagt arbeidsplass.  Vi bistår gjerne med individuelle konsultasjoner via Skype eller Teams, der vi veileder i forhold til hvordan skape seg en best mulig arbeidshverdag hjemme. Vi kan gi råd i forhold til variasjon og fysisk aktivitet samt utarbeide tilpassede øvelser til ansatte.

For spørsmål kontakt Louise Grorud på louise.grorud@salutis.no eller 47 93 64 54

HVOR SIKKERT ER DE ANSATTES HJEMMEKONTOR? 

I dag ser vi en stor økning i svindelforsøk på bakgrunn av at mange sitter på hjemmekontor som følger av koronakrisen. Få et innblikk i hva svindlerne prøver å utnytte og hva de ansatte kan gjøre for å forhindre svindel av din virksomhet.

Sikkerhetsresearcher Marius fra vår samarbeidspartner Virosafe AS gjennomgår hvordan du kan sikre ditt hjemmekontor så godt som mulig.

Følgende blir gjennomgått:

  • Hvorfor PC’en bør være oppdatert til enhver tid
  • Sikker kommunikasjon i bedriften – Konsekvenser hvis dette ikke følges.
  • Sikker deling av filer i bedriften – Konsekvenser dersom filer kommer i feil hender.
  • VPN – Hvorfor bedrifter velger å bruke VPN
  • Trådløst nettverk – Viktigheten med sikkert passord og å koble seg på nettverk man kjenner
  • Holde ruter oppgradert i hjemmenettverket – konsekvenser hvis det ikke gjøres.
  • Gratis programvare – hvorfor er det gratis
  • Gratis antivirus – positive og negative sider
  • Trygg surfing – hva gjør hackere med informasjonen
  • E-post og phishing

 

KONTAKT MED DE ANSATTE PÅ HJEMMEKONTOR – BRUK AV TEAMS

Arbeidsgiver har ansvar for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø også når ansatte er på hjemmekontor. (se https://www.arbeidstilsynet.no/nyheter/korona-palagt-hjemmekontor-hva-ma-arbeidsgiver-gjore/ ). Eksempelvis er det er viktig at arbeidsgiver gjør tiltak for å motvirke en følelse av isolasjon hos arbeidstakere, f.eks. gjennom faste treffpunkter over video. Har du og dine ansatte nødvendig opplæring til å ta i bruk Teams? Vi kan bistå med både innspill til innhold i denne oppfølgingen og tilpassede brukerkurs i Microsoft Teams ut fra virksomhetens behov. Vi kan også tilby individuell Teams-opplæring til enkeltansatte.

 

HAR DERE TENKT PÅ Å ISO–SERTIFISERE VIRKSOMHETEN?

Korona-krisen gir også muligheter for bedriftsutvikling. Flere av våre kunder har på grunn av redusert aktivitet, økt lederkapasitet som kan brukes til utvikling. Salutis Solutions i samarbeid med Altero Utvikling AS støtter for tiden flere kunder mot ISO sertifisering og for å forbedre egen drift. Vi har 25 års erfaring og et godt gjennomarbeidet konsept. Vi garanterer at bedriften blir sertifisert dersom vårt konsept og råd følges. Opplegget gjennomføres via Teams eller Skype for business. Vi har meget gode referanser. Ta kontakt for en uforpliktende samtale, dersom dette er av interesse.

 

 

ØVRIGE SPØRSMÅL

Hvis du har spørsmål eller noe er uklart, ikke nøl med å ta kontakt. Salutis holder åpent hver dag fra 07:00 – 23:00 og er tilgjengelige på Skype for Business, Teams, e-post og telefon.

INFORMASJONSPLAKATER

Nedenfor finner dere informasjonsplakat som kan henges opp på oppslagstavler i virksomhet, sende til ansatte m.m.

BISTAND I FORBINDELSE MED KORONAVIRUSET BISTAND I FORBINDELSE MED KORONAVIRUSET
ASSIST DUE TO THE CORONAVIRUS ASSIST DUE TO THE CORONAVIRUS
Råd for god psykisk helse i denne situasjonen Råd for god psykisk helse i denne situasjonen

 

Filed Under: Nyheter, Organisasjonsutvikling, Sikkerhet

Ønsker tilbud

Nylig skrevet

Meldeplikt ved koronasmitte påført i arbeidet

«Covid 19 med alvorlige komplikasjoner» er tatt inn i Yrkessykdomsforskriften … Les mer

Vårt hovedkontor:

E-post: post@salutis.no Organisasjonsnummer: 917 576 645


Postadresse:
Øvermarka 4
2320 Furnes
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Våre kontorer

Hamar (Hovedkontor)
Gjøvik
Elverum
Kongsvinger
Bergen
Mongstad
Ågotnes
Lørenskog
Oslo
Trondheim
Indre Fosen
Ørland
Åfjord

SALUTIS HMS © 2021 · Designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no
Les om cookies og vår personvernserklæring her.